آموزش بازی وست (Whist) یکی از بازی های کازینو جذاب

آموزش بازی وست (Whist) یکی از بازی های کازینو جذاب
آموزش بازی وست (Whist) یکی از بازی های کازینو جذاب

نحوه بازی وست Whist

آموزش بازی وست «Whist» جد قرن هجدهم تعداد زیادی از بازی‌هاي‌ ورق‌بازی مشابه بریج یا قلب اسـت. در شکل اصلی خود، یک بازی سرگرم کننده استراتژی و بستگی بین چهار بازیکن اسـت. یک نوع جدیدتر و پیچیده تر، بـه اسم bid whist یا contract whist، بازیکنان را بر روی چند ترفند قبل از آغاز بازی شرط بندی میکند.

آموزش بازی وست «Whist»

روش

1- بیسیک ویست

1- بـه دو شراکت بخش کنید. ویست همیشه بین دو تیم بازی می شود.

 

از بازیکنان بخواهید دریک دایره بنشینند، هر بازیکن بین دو هم آورد خود و روبروی شریک خود.بـه عنوان مثال، دو نفر از تیم A و دو تن از تیم B بـه ترتیب ABAB می‌نشینند.

آموزش بازی وست «Whist»

2- کارت ها رابا هم مخلوط کنید و بـه هر بازیکن بدهید. با بازیکن سمت چپ خویش شروع کنید ودر جهت عقربه هاي‌ ساعت جنبش کنید. هر بازیکن باید دقیقاً 13 کارت بـه بـه اتفاق داشته باشد.

 

همه ی شـما میتوانید در مورد این کـه چه کسی فروشنده اول می شود توافق کنید یا بـه طور تصادفی تصمیم بگیرید.

 

قبل از معامله هر جوکر را از روی عرشه جدا کنید.

 

هنگام بازی با کسان غریبه یا دریک تورنمنت، یک بازیکن بـه هم می زند، بازیکن دوم کارت ها را قطع می‌کند و بازیکن سوم آن ها را پخش میکند. این فرصت تقلب را کاهش میدهد و یک استاندارد رایج برای بازی هاي‌ کارتی اسـت.

آموزش بازی وست «Whist»آموزش بازی وست «Whist»

3- آخرین کارتی کـه بـه کل بازیکنان دیتا شده را پرتو دهید. کت و شلوار این کارت «قلب، بیل، چماق، یا الماس» پوشاک ترامپ برای این بعید اسـت و همش کارت‌هاي‌ دیگر لباس‌ها را “کتوب می زند”. «برای جزئیات اغلب بـه پیوستگی مطلب مراجعه کنید.»

 

این کارت بخشی از دست فروشنده اسـت. مطمئن شوید کـه همه ی فرصت دارند تا پیش از این کـه فروشنده ان رابا بقیه دست خود بردارد بـه ان نگاه کنند.

 

اگر پسینیان کارتی کـه داده شده جلوی فروشنده تمام نشود، همه ی باید دست خویش را بشمارند و مطمئن شوند کـه دقیقاً 13 کارت دارند. بـه یاد داشته باشید، همیشه عقربه‌ها رابا بازیکن سمت چپ فروشنده شروع کنید ودر جهت عقربه‌هاي‌ ساعت حرکت کنید.

 

این فقط کارتی اسـت کـه فاش شده اسـت. بقیه لغایت زمان بازی در دست صاحبشان نهان هستند.

آموزش بازی وست «Whist»آموزش بازی وست «Whist»

4- ترتیب کارت ها را بـه همه ی آگاهی دهید. هر کارت طبق سیستم استاندارد، با Aces بالا رتبه بندی می شود.

 

از ذیل ترین بـه بالاترین: دو، سه، چهار، «…»؛ نه، ده، جک، ملکه، پادشاه، آس.

آموزش بازی وست «Whist»

5- بازیکن سمت چپ فروشنده یک کارت رو بـه بالا بازی می‌کند. این کارت روی میز برای کل قابل نگریستن اسـت.

 

بـه این عنوان پیشگام می‌گویند، زیرا تنها کارت روی میز اسـت. بعد از انجام یک ترفند، کارت‌ها بـه کناری منتقل می شوند و هرکسی کـه این ترفند را انجام دهد رهبری خواهد کرد.

 

یک بازیکن ممکن اسـت با هر کارتی رهبری کند.

آموزش بازی وست «Whist»آموزش بازی وست «Whist»

6- سه بازیکن بعدی بـه نوبت کارتی با همان جامه بازی میکنند. با جنبش در جهت عقربه هاي‌ ساعت «چپ»؛ هر بازیکن بـه نوبه خویش یک کارت را از روی دست خویش بـه سمت بالا در کناره کارت هاي‌ پیشین پیمان می‌دهد.

 

اگر بازیکنی کارتی با همان کارت اصلی در دست داشته باشد، باید یک کارت از ان پوشاک ذیل بیاورد.

 

اگر او هیچ کارتی از پوشاک اصلی نداشته باشد، می‌تواند هر کارتی را از دست خود بازی کند.

 

اگر بیش از یک کت و شلوار رو بـه بالا روی میز باشد، فقط led اصلی کت و شلواری را اندک میکند کـه یک نفر چه کارتی را میتواند بازی کند.

 

برای مثال، بازیکن A با 10 باشگاه پیشتاز اسـت. بازیکن B از بین باشگاه هایي کـه در دست دارد برگزیدن می‌کند و پادشاه باشگاه ها را بـه زمین می‌گذارد . بازیکن C یک باشگاه ندارد، فلذا از هر کارتی کـه در دست دارد گزینش می‌کند و 3 الماس را میگذارد . بازیکن D جک باشگاه ها را بـه عنوان تنها باشگاه خویش در دست دارد و باید ان را بازی کند.

آموزش بازی وست «Whist»آموزش بازی وست «Whist»

7- تعیین کنید چه کسی این ترفند را اتمام میدهد. پشته چهار کارت رو بـه بالا ترفند نامیده می شود . یک بازیکن این ترفند را سپریدن میدهد و ان را رو بـه زیر بـه یک طرف می‌گذارد الی بعدا برای گلزنی استفاده شود.

 

این قوانین ساده را برای تعیین این کـه چه کسی برنده این ترفند اسـت و می‌تواند ان را سپریدن دهد، دنبال نمایید:

 

اگر یک یا چند کارت از جامه ترامپ نواخته شود، هرکسی کـه بالاترین برگ برنده را بازی کند برنده اسـت.

 

اگر هیچ برگ برنده اي دراین ترفند وجود نداشته باشد، هرکسی کـه بالاترین کارت را بازی کرد برنده می شود.

 

بـه یاد داشته باشید، پوشاک ترامپ بدست کارت فاش شده پیشتر مشخص شده بود. اگر افراد در بـه خاطر سپردن مشکل دارند دفعه پس ان را یادداشت کنید.

 

کارت هاي‌ این ترفند را دوباره در دست خود قرار ندهید. انها سایر برای این دور بازی نخواهند کرد.

آموزش بازی وست «Whist»

8- برنده پسینیان ترفند منجر بـه ترفند بعدی می شود. بعد از انتقال آخرین ترفند بـه شمع شخصی خود، برنده یک کارت سایر را ذیل می آورد. هر ترفندی از قوانین یکسانی اطاعت میکند:

 

رهبر ممکن اسـت هر کارتی را از دست آن ها بازی کند.

 

3 بازیکن دیگر بـه ترتیب در جهت عقربه هاي‌ ساعت از لیدر میگیرند. هر بازیکن باید کارتی از همان کت و شلوار را در چهره داشتن ان بازی کند. در غیر این صورت، او ممکن اسـت هر کارتی را از دست خود بازی کند.

 

هر آدم بالاترین برگ برنده را داشته باشد برنده این حقه اسـت. اگر هیچ برگ برنده اي در ترفند هستی نداشته باشد، بالاترین کارت کت و شلوار منجر بـه این ترفند می شود.

آموزش بازی وست «Whist»آموزش بازی وست «Whist»

9- بـه ترفندها پیوستگی دهید الی زمانی کـه همه ی کارت ها تمام شود. همه ی باید با همان ترفند کارت‌هایشان تمام شود زیرا کارت‌ها بـه طور برابر پخش شده‌اند.

 

بـه منظور راحت‌تر کردن امتیاز، سعی کنید هر ترفندی را کـه برنده می شوید جدا نگه دارید. شـما می‌توانید این شغل را بـه اسانی با چیدن انها روی یک دیگر ولی جهت گیری انها برعکس سپریدن دهید. «ترفند اول شمال-جنوب، دوم شرق-غرب، سوم شمال-جنوب و…»

 

10- امتیاز هر تیم را مشخص کنید. شـما بـه عنوان یک تیم امتیاز می‌گیرید نه بـه عنوان یک فرد.

 

ترفندهای هر تیم را بشمارید. اگر فرودو دراین بعید 3 ترفند و جفتش سام 4 ترفند سپریدن داد، آن ها این را دریک عدد ترکیب می‌کنند: 7.

 

تیم برنده 6 ترفند را از تعداد ترفندهایی کـه برد ناچیز می‌کند. این امتیاز انها برای بعید رفت اسـت. «فردو و سم 1 امتیاز کسب کردند.»

 

تیم بازنده دراین دور هیچ امتیازی کسب نمی‌کند.

 

بـه یاد داشته باشید کـه ترفندها «گروه هاي‌ 4 کارتی» را بشمارید نه تعداد کارت هاي‌ فردی کـه برنده شده اید.

آموزش بازی وست «Whist»آموزش بازی وست «Whist»

11- دورهای اضافی را بازی کنید تا زمانی کـه یک تیم در مجموع 5 امتیاز کسب کند. برای حاضر شدن برای بعید بعدی:
همه ی کارت ها رابا هم مخلوط کنید.

 

بازیکن سمت چپ آخرین فروشنده، فروشنده جدید اسـت. «هر بعید بـه چرخش در جهت عقربه هاي‌ ساعت پیوسته دهید.»

 

آخرین کارتی کـه دیتا شده اسـت مانند قبل پدیدار می شود الی پوشاک ترامپ مشخص شود. در هر دور فقط یک پوشاک ترامپ وجوددارد.

آموزش بازی وست «Whist»

روش 2
Bid Whist یا Contract Whist

1- مطمئن شوید کـه همه ی بازیکنان با قوانین ویست آشنا هستند. Bid Whist با یک پروسه مناقصه آغاز می شود کـه برای کسی کـه قبلا نواختن ویست را ندیده اسـت، منطقی نیست.

 

«خوشبختانه قوانین مربوط بـه ویست اولیه صحیح دراین صفحه تألیف شده اسـت!»

آموزش بازی وست «Whist»

2- دو جوکر گوناگون را بـه عرشه بریزید. بازیکنان باید توافق کنند کـه کدام جوکر “جوکر بزرگ” و کدام “جوکر کوچک” اسـت. اکنون عرشه باید دارای 54 کارت باشد.

آموزش بازی وست «Whist»

3- 12 کارت بـه هر بازیکن و 6 کارت دربخش خودش بدهید. بـه این انبوه شش تایی بچه گربه می‌گویند . بازیکنان شدنی اسـت بـه دستان خود نگاه کنند ولی بچه گربه رو بـه ذیل باقی میماند.

آموزش بازی وست «Whist»

4- بازیکن سمت چپ فروشنده توصیه می‌دهد یا پاس می‌دهد. پیشنهادهای مختلفی هستی دارد کـه یک بازیکن می‌تواند ارائه دهد. این در ریشه-بن-بیخ یک شرط «یا “قرارداد”» اسـت کـه تیم بازیکن توانا بـه پایان شمار معینی ترفند اسـت. 

آموزش بازی وست «Whist»

5- هر رهنمود باید دربرگیرنده یک عدد از 1 تا 7 باشد. این تعداد امتیازاتی اسـت کـه بازیکن پیشنهاد دهنده ادعا میکند کـه می‌تواند کسب کند.

 

از آنجایی کـه شش ترفند اولی کـه یک تیم برنده می شود ارزش هیچ امتیازی ندارد، 6 ترفند را بـه پیشنهاد اضافه کنید الی مشخص شود کـه تیم بازیکن باید چند ترفند برای موفقیت سپریدن دهد. توصیه 3 وعده برنده شدن کمینه 9 ترفند اسـت.

آموزش بازی وست «Whist»

6- یک پیشنهاد “مرکز شهر” برنده، ارزش کارت ها را تغییر می‌دهد. توصیه “چهار” یا “فور بالا شهر” وعده کسب دستکم 4 امتیاز «10 ترفند» و اطاعت از رتبه بندی معمول کارت ها اسـت. توصیه “فور داون تاون” نوید کسب دستکم 4 امتیاز و دنبال کردن یک رتبه بندی کارت تا حدی معکوس را میدهد:

 

رتبه بندی کارت هاي‌ بالای شهر «یا عادی» از پایین ترین بـه بالاترین: 2؛ 3؛ «…»؛ 10؛ J، Q، K، A، جوکر کوچک، جوکر بزرگ. هردو جوکر ترامپ درنظر گرفته می شوند.

 

رتبه بندی کارت مرکز شهر از زیر ترین بـه بالاترین: K، Q، J، 10؛ «…»؛ 2؛ A، جوکر کوچک، جوکر بزرگ. هردو جوکر ترامپ درنظر گرفته می شوند.

 

توجه داشته باشید کـه Aces و Jokers کماکان در رتبه بندی Downtown بالا هستند!

آموزش بازی وست «Whist»آموزش بازی وست «Whist»

7- پیشنهادهای “Notrump” نوید این را می دهند کـه یک دور بدون کت و شلوار ترامپ برگزار کنند. رهنمود “Seven Notrump” نوید می‌دهد کـه تیم رهنمود دهنده هفت امتیاز «هر 13 ترفند» را بـه دست خواهد آورد ودر این بعید هیچ جامه ترامپی وجود نخواهد داشت.

 

اگر یک توصیه نوترامپ برنده شود، جوکرها دراین دور بی ارزش هستند و هرگز نمیتوانند یک ترفند را ببرند.

 

شـما نمی‌توانید یک رهنمود “Notrump Uptown” یا “Notrump Downtown” ارائه دهید.

8- هر بازیکن بـه ترتیب عقربه هاي‌ ساعت پیشنهاد میدهد یا پاس میدهد. با اطاعت از قوانین زیر، هر رهنمود باید بالاتر از آخرین توصیه ارائه شده باشد:

 

یک پیشنهاد دائم بالاتر از پیشنهادی با تعداد کمتر اسـت. هر توصیه “چهار” بر هر توصیه “سه” برتری دارد.

 

پیشنهاد “مرکز شهر” بالاتر از پیشنهاد “بالای شهر” بـه همان مبلغ اسـت. بـه یاد داشته باشید کـه یک توصیه نامشخص «بـه عنوان نمونه “پنج”» بـه عنوان یک رهنمود بالا شهر فرض می شود.

 

یک توصیه “Notrump” بالاتر از هر پیشنهاد دیگری با همان تعداد اسـت.

9 – وقتی 3 بازیکن سایر پاس میدهند، پسینیان رهنمود گفته شده برنده می شود. قوانین اعلام شده در ان مناقصه هم اکنون دراین دور اجرا می شود، زمانی کـه برنده عده اي از تصمیمات را اتخاذ کند:

 

اگر پیشنهاد برنده یک توصیه ترامپ، بالای شهر، مرکز شهر یا رهنمود نامشخص بود، برنده تصمیم می گیرد کـه کدام کت و شلوار کت و شلوار ترامپ دراین بعید باشد.

 

اگر رهنمود برنده یک رهنمود نوترامپ بود، برنده تصمیم می گیرد کـه با رده‌بندی Uptown یا Downtown بازی کند.

 

اگر سه بازیکن نخست کـه صحبت میکنند کل پاس کنند، فروشنده باید پیشنهاد بدهد و بـه طور خودکار در مناقصه برنده می شود.

آموزش بازی وست «Whist»

10 – برنده مناقصه بـه انبوه کارت هاي‌ کناره گذاشته شده نگاه میکند. شش کارت دراین “گربه” بـه عنوان اولین ترفند برای برنده محسوب می شود. قوانین ویژه دیگری در بستگی با این موارد هستی دارد:

 

مگر این کـه توصیه برنده نوترامپ باشد، برنده کارت هاي‌ موجود در کیتی را بـه همه ی بازیکنان پرتو میدهد.

 

برنده هم اکنون میتواند هر شمار کارتی را کـه در دست دارد پنهانی با شمار برابر در بچه گربه جایگزینی کند. دیگر بازیکنان می‌توانند تعداد کارت هایي کـه رد و بدل می شوند را ببینند، ولی نه این کـه کدام کارت ها رد و بدل می شوند.

11- یک بعید تیره بازی کنید. متمایز از قوانین اخص اي کـه بدست رهنمود برنده تعیین می شود، از جمله ارزش جوکرها، بخش حقه بازی بدون تغییر اسـت.

 

قوانین مربوط بـه این دسته در دسته Basic Whist شرح داده شده اسـت.

از آنجایی کـه برنده دسته مناقصه اولین ترفند را سپریدن عدل «گربه»؛ ان بازیکن برای ترفند بعدی پیشتاز اسـت.

آموزش بازی وست «Whist»

12 – تعیین امتیاز تنها تیمی کـه در مناقصه این دور برنده شده باشد می‌تواند امتیاز بگیرد، اما آن ها پتانسیل از دست دادن امتیاز را نیز دارند:

 

تیم برنده مناقصه شمار ترفندهایی را کـه دراین دور اتمام دیتا اند می شمارند. این شامل “گربه” اسـت کـه در اثناء معامله کناره گذاشته می شود. «این یک ترفند محسوب می شود.»

 

اگر تیم برنده مناقصه کامیاب بـه کسب امتیاز خویش شود، بـه طور معمول امتیاز کسب میکند. «بـه یاد داشته باشید کـه شش ترفند نخست یک تیم هیچ امتیازی ندارد. هر ترفند اضافی یک امتیاز ارزش دارد.»

 

اگر تیم برنده مناقصه نتواند بـه منظور خویش برسد، بـه اندازه اندکی کـه کوتاهی آمده اسـت امتیاز از دست میدهد. بـه عنوان مثال، اگر رهنمود برنده هفت بودو ان تیم تنها سه امتیاز «9 ترفند» کسب کند، ان تیم چهار امتیاز را از دست میدهد.

 

13 – دورهای اضافی را بازی کنید تا بـه یک امتیاز از قبل تعیین شده برسید. یک سیستم رایج این اسـت کـه الی زمانی کـه یک تیم در مجموع 5 امتیاز کسب کند «ودر بازی برنده شود» یا -5 امتیاز کل «و ببازد» بازی کنید.

 

Author: Tamara Wood